Dag 12 Thassos - Limenas en Saliara beach - Reisverslag uit Thásos, Griekenland van mareto - WaarBenJij.nu Dag 12 Thassos - Limenas en Saliara beach - Reisverslag uit Thásos, Griekenland van mareto - WaarBenJij.nu

Dag 12 Thassos - Limenas en Saliara beach

Door: M

16 Augustus 2015 | Griekenland, Thásos

Vandaag rijden we naar Thassos stad, oftewel Limenas. We kiezen ervoor om langs de oostelijke kant te rijden, de westkant is minder aantrekkelijk.
Ondertussen bekijken we ook alvast wat stranden voor de komende dagen. Sommige stranden zijn erg druk, zoals Aliki en Psili Ammos, andere lijken vrij rustig.
In Limenas gaan we eerst naar de haven, eens kijken hoe druk het er is op een zaterdag, aangezien wij ook op een zaterdag vertrekken. Het valt reuze mee, de boten naar Keramoti varen af en aan. Dit gebeurt door twee maatschappijen, Thassos ferries en de rode boten, waar wij mee zijn gevaren op de heenweg (ik weet de naam even niet meer).
We zitten in de schaduw op een bankje en genieten van de bedrijvigheid.
Daarna gaan we op zoek naar een parkeerplaatsje in de buurt van de oude haven, dat valt niet mee. Het is hier bijna alleen éénrichtingsverkeer en we starten al verkeerd (spookrijder!). Gelukkig was er veel ruimte en konden we keren. We vinden na een paar rondjes rijden een parkeerplaatsje bij een kerkje Ayios Nikolaos, daar achter zien we al ruïnes liggen, dit blijkt de Agora te zijn (volgens onze plattegrond, want er is geen bordje te zien). Bij de oude haven eten we een ijsje en gaan dan een stukje wandelen. We lopen langs 'Vakoufi', een mooi gebouw wat in bezit is van één van de kloosters van Athos. Daarachter ligt een pad waar de poort van de godin met de wagen te zien is, de ruïnes van Poseidio, de ruïnes van de Archaische woonwijk, met daar tegenover de poort van Hermes en de Gratieën. Nergens staat een bordje met informatie of zelfs maar de naam van wat er staat, jammer dat de Grieken hier de waarde niet van in zien. Maar aangezien hier zoveel oudheden zijn, is het voor hen vaak ook meer een last dan een lust. Hier ook: veel dingen staan zo'n beetje bij mensen in de achtertuin (of de achtertuin is er omheen gebouwd zeg maar).
We lopen verder naar boven langs de antieke stadswal naar de vesting Evriaokastro en de ruïnes van een basiliek, waar nu een nieuw kerkje op staat. Het uitzicht is prachtig hier en er is een verkoelend briesje.
We besluiten dat het goed geweest is (het is warm en benauwd) en gaan op pad voor een strandje.
We hebben op de heenweg de afslag naar Makryammos gezien en daarachter moet Saliara beach liggen (een van de twee marmer stranden).
Vanaf Makryammos is er nog zo'n 5 km onverhard pad naar Saliara beacht. Redelijk goed te rijden, wel veel stof en vele stukken marmer langs de kant van de weg. De twee stranden liggen vlakbij een marmergroeve, Saliara beach vonden wij het mooiste, de andere is wat commerciëler: Porto Vathi. Op het strand liggen korrels marmer en langs de kant grote rotsen marmer. Door de witte bodem lijkt de zee hier turqoise. Het is een prachtig plaatje. Er is één strandtentje waar je wat te drinken kunt halen, maar erg duur: één blikje mythos en één ice tea kost 8 euro! Maar ja, je moet wat als je dorst hebt...
We zoeken een mooi plekje en gaan lekker de zee in.
Terug in Pefkari gaan we nog even nagenieten op het strand. Tegen het einde van de dag is de zee het mooist, de zon schijnt laag over het water.
We eten weer bij ons restaurantje en hebben tot dusver iedere keer het geluk dat we aan het water kunnen zitten!
Kalinichta!