Dag 10 Thassos - Giola - Reisverslag uit Thásos, Griekenland van mareto - WaarBenJij.nu Dag 10 Thassos - Giola - Reisverslag uit Thásos, Griekenland van mareto - WaarBenJij.nu

Dag 10 Thassos - Giola

Door: M

14 Augustus 2015 | Griekenland, Thásos

We starten natuurlijk met het ontbijt.
Vervolgens installeren we ons op ons balkon. We hebben zo'n mooi uitzicht: zee, bootjes, de eerste zwemmers in zee ...
Daarna gaan we naar het zwembad, het is er heerlijk vertoeven onder een olijfboom. Het is een vrij groot zwembad, tenminste wel de grootste die we deze vakantie gehad hebben.
's Middags gaan we op pad. M heeft een plaatje gezien van een natuurlijk bad: Giola. Dat moet toch te vinden zijn.
We rijden richting Potos, een drukke badplaats, daarna wordt het rustiger.
We zien, te laat, een bordje Giola. Dus een stuk doorrijden en we proberen het nog eens.
Het pad is onverhard, maar net te doen. Op sommige stukken kun je elkaar niet passeren, dus of de een of de ander moet een stuk terug. Uiteindelijk komen we bij een parkeerplaats. Daar zien we mensen twee kanten op lopen. Wij kijken eerst rechts, dat is dichtbij. We zien een prachtig strand, met een aantal, niet te veel, ligbedden. Het is een kiezelstrand met heel helder water, omsloten door rotsen. Maar goed, we kwamen voor het natuulijk bad, dus we draaien eerst weer om.
Het linkerpad is met name het eerste stuk moeilijk te berijden en eigenlijk verwachten we, of zeg maar ik, dat na deze zandheuvel we er wel zijn. Niet dus: het is nog zo'n anderhalve kilometer lopen. Met het laatste stuk geklauter naar beneden. Waarom loop ik altijd op slippers in plaats van gympen o.i.d.?
We zien tussen de rotsen een groot rond bad. Het water is erg groen en, ondanks er aardig wat mensen zijn, zwemt er niemand in. Doordat het laag water is of omdat het zomer is, ik weet het niet, wordt dit water niet ververst door zeewater, dus misschien is het ook niet helemaal gezond om er nu in te springen. Naarmate we er langer zijn, springt er zo nu en dan iemand in. De meeste waaghalzen springen van de rotsen in zee. Aangezien wij geen waaaghalzen zijn kijken we naar de rest en koelen wat af door het zeebriesje.
De terugweg loopt wat gemakkelijker: bij de rotsen omhoog loopt altijd makkelijker en het zandpad loopt af naar beneden. Wanneer je een sterkere auto hebt of een 4WD dan kun je tot aan de taverna bij de rotsen rijden.
Wij laten ons vallen op het kleine terrasje bij het strand om wat te drinken.
Daarna trekken we onze waterschoenen aan en gaan de heerlijke zee in. Hier zijn koele stromingen en vrij veel vis in het heldere water, heerlijk!
's Avonds zitten we weer aan het water te eten bij het restaurant wat bij ons hotel hoort.
Kalinichta!