Dag 13: Yellowstone - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van mareto - WaarBenJij.nu Dag 13: Yellowstone - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van mareto - WaarBenJij.nu

Dag 13: Yellowstone

Door: Gastschrijver Ma

05 Augustus 2017 | Verenigde Staten, West Yellowstone

Vandaag staat de hele dag in het teken van Yellowstone. De dag begint goed met een stevig ontbijt in het typisch Amerikaans Wild West stijl cafeetje genaamd Old Town Café. We bestellen eieren met toast en French toast (wentelteefjes) met een lekkere kop thee. Als we dan de auto ingepakt hebben en klaar zijn voor de rit terug het park in komen we het kleine dorpje West-Yellowstone niet uit. Er is blijkbaar iets aan de hand, want elke weg die we nemen eindigt met een road block. Uiteindelijk komen we erachter dat er een oldtimer parade aan de gang is, dus parkeren we de auto snel en kijken en zwaaien gezellig mee. Als de wegen weer vrij zijn, rijden we het park in en begint dag twee van ons avontuur in Yellowstone.
Bij Madison rijden we naar het zuiden, vandaag staat het resterende zuidelijke deel van de grote 8 op het programma. We beginnen direct met een mooie kleinere waterval, Firehole Falls. En rijden dan terug naar de geisers, beginnende met de lower geyser bassin, waar het direct al druk is. Na een parkeerplekje gevonden te hebben, bekijken we de geisers, waaronder een modder geiser (die hadden we gisteren nog niet gezien!). We komen tot de conclusie dat er geen geiser of warmwaterbron hetzelfde is, ze hebben allemaal iets bijzonders! We rijden dan snel door naar het midway geyser bassin, waar de kroonjuweel van de warmwaterbron ligt: de Grand Prismatic Spring. Een meer dan 100 meter brede warmwaterbron met een betoverende overgang van kleuren van de buitenkant naar het midden. Als dan de zon achter de wolk vandaan komt, zien we nog beter hoe mooi het scala aan kleuren is. Naast de Grand Prismatic Spring ligt nog een hele grote bubbelend warmwaterbron, wiens hete water mooi overloopt, de rivier in! We rijden een klein stukje verder waar B en M een heerlijke lunch hebben naast de rivier en Ma en A besluiten een stukje omhoog te wandelen om de Grand Prismatic Spring van boven te bekijken en een paar hele mooie foto’s nemen!
De weg vervolgt naar Yellowstone Lake, we kijken even bij Fishers Bridge, de door het boekje beloofde springende forellen waren helaas nergens te bekennen. Even later vinden we nog twee verdwaalde forellen bij een waterval aan de Yellowstone river. De echte watervallen moeten dan nog komen. We rijden door Hayden Valley en zien grote kuddes bisons, M verzoekt B met regelmaat om de auto langs de weg te zetten om deze geweldige dieren van dichtbij te bekijken. De Upper and Lower Falls waren adembenemend mooi, de Yellowstone river stroomt hier door Grand Canyon-achtige landschappen en we weten na het wegduwen van een bus chinezen nog wat mooie foto’s samen te maken. De dag eindigt met een grote bison, drijvend onder aan de waterval, hij had waarschijnlijk dorst gehad en heeft de 33 meter hoge waterval uiteraard niet overleefd! We reizen terug naar ons hotel, M en Ma doen een heerlijk dutje en iedereen slaapt als een roosje na deze lange dag!

• 07 Augustus 2017 - 09:36

Judith:

Indrukwekkend hè die bizons! Na het zien van een documantaire over hoe zij in Yellowstone de winter moeten zien te overleven vind ik ze nog véél indrukwekkender!