Dag 12: Grand Teton en Yellowstone - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van mareto - WaarBenJij.nu Dag 12: Grand Teton en Yellowstone - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van mareto - WaarBenJij.nu

Dag 12: Grand Teton en Yellowstone

Door: A

05 Augustus 2017 | Verenigde Staten, West Yellowstone

Reizen met zeven-mijls-laarzen. Woensdag waren we nog in Utah en via Idaho, Wyoming komen we vrijdagavond moe, maar uiterst voldaan aan in het stadje West Yellowstone in Montana. Zeven-mijls-laarzen. De analogie naar het sprookje is hiermee gemaakt en vandaag hebben wij hier ons in gewaand. Bij het krieken van de dag in ons motel in Jackson staan we naast ons bed. Na een snel ontbijt nemen we onze inmiddels vaste opstelling weer aan: grote vriendelijke reus B achter het stuur, met zijn prinses M ernaast, terwijl het koninkrijk achterin geregeerd wordt prins Ma en zijn hofnar A. In de vroege ochtend zoeken we naar ‘wildlife’, nog altijd in Grand Teton National Park. We slaan al spoedig rechtsaf en rijden langs de Gros Ventre River. We worden beloond met een stel antilopes, die recht doen aan de naam van de vlakte waar ze grazen: de antilope flats. De dieren blijken “gaffelbokken” (pronghorns) te zijn en lijken zo weggelopen uit de Leeuwenkoning. Niet veel later staat er een immense bizon te poseren langs de weg, ver verwijderd van zijn grote familie verderop. Het lijkt erop dat hij dit uur “poseerdienst” heeft. Niet veel later staan we oog en oog met een vos-achtige. Hij probeert in allerijl de weg over te steken, maar een toeterende slechterik uit Arizona jaagt hem terug de struiken in. Kort daarna hebben we bij Blacktail Pond uitzicht over een scène uit een natuurdocumentaire, waar, op een groep ganzen na, de hoofdrolspeler helaas een dagje vrijaf hebben genomen. Een laatste hoogtepunt van het spookjesachtige Grand Teton National Park, waar de reusachtige bergen (waarbij de grootste – De Grand Teton – haast een tovenaarshoed heeft opgezet) waken over het immense laagland, vormt ons uitstapje naar de “Schwabacher landing”. Hier zien we het werk van “Ed en Willem” bever. Hun dam en burcht hebben het omringende landschap in hun greep, waarvan een hoop flora en fauna dankbaar gebruik maken.
Via de John D. Rockefeller, Jr Memorial Parkway bereiken we rond het middaguur het allereerste nationale park van de VS: Yellowstone National Park (sinds 1872). Door het al dagenlange verlangen naar het vinden van een (Yogi) Bear (Yellowstone is voor deze tekenfilm inspiratiebron nummer 1, getuigende het fictieve “Jellystone” waar Yogi woont), spreken we bij onze lunch in Grant Village het zoeken naar beren als taboe af te doen, op straffe van geen bier in de avond. En om eerlijk te zijn, vergeten we de beren ook compleet als we via de indrukwekkende watervallen “Kepler cascades” het “Upper Geyser Basin” beer-eiken, uh (shit, geen bier voor mij), bereiken. We stappen uit en worden door de geiser “Old Faithful” (had Disney een betere naam kunnen bedenken?) op onze wenken bediend: om 14:37 exact spuit de geiser een dikke twee minuten liters kokend water 30-40 meter boven haar uit. Lopen door dit gebied is als snorkelen in het Caribisch gebied, waar het overal even mooi en kleurrijk is. En echt, het zijn stuk voor stuk sprookjesverhalen. Van de 2 meter hoog spuitende dwerg-geiser “Anemone”, via de imposante oudste geiser “Castle”, langs de kleurrijke (blauw-geel-oranje-rood) poelen “Beauty” en “Chromatic” tot aan de uiterst actieve, woest spuitende en mystiek rokende slechterik “Grotto”. Waarbij ik veel, heel veel mooie geisers, bronnen en poelen door hun talrijkheid niet kan opnoemen. De zeven-mijls-laarzen aan onze voeten beginnen inmiddels behoorlijk wat te wegen en we zijn dankbaar als we onze auto terugvinden. Langs de “Firehole Lake Drive” bezichtigen nog een aantal thermische wondertjes vanuit de auto, maar groeit de behoefte aan ons hotel. Dat vinden we in West Yellowstone, op slechts een halve mijl van de westelijke ingang van het park. Me en Ma gaan (tussen een paar dikke regendruppels door) op strooptocht naar de plaatselijke supermarkt, terwijl B en A op hun bedden de filmmuziek zoeken die het beste past bij het sprookjesavontuur van vandaag (onderzoek is nog in volle gang). De komende twee-drie dagen gaan we ontdekken wat deze, blijkbaar nog niet door Disney ontdekte, sprookjeswereld nog meer heeft te bieden. We kunnen niet wachten, en jullie hopelijk ook niet.

• 05 Augustus 2017 - 08:54

Judith:

Al zou ik er nooit geweest zijn, door deze manier van vertellen is jullie reis een beleving op zich. Ik geniet

• 05 Augustus 2017 - 09:14

Christiena:

Poëtisch! Heel mooi.

• 05 Augustus 2017 - 09:20

Jacqueline:

Nou, nou, klinkt wel erg leuk allemaal! Bedankt (Auke) voor jullie mooie verhalen, nog n fijne tijd.

• 05 Augustus 2017 - 17:43

Desiree:

We genieten van jullie stukjes,wat is het mooi daar, reizen zo helemaal mee, verheugen ons op het volgende. Heel veel plezier!

• 05 Augustus 2017 - 21:30

Nettie:

Prachtige verhalen, wij hopen het volgend jaar ook te gaan

• 05 Augustus 2017 - 22:53

Brenda :

Ik geniet ook mee van jullie reisverslag , mooie herinneringen komen naar boven van de tijd dat ik in dat prachtige stukje van de wereld was.
    Ga af en toe effe zitten en laat het moois tot je komen en houd het vast!!