Dag 7 Eisriesenwelt - Reisverslag uit Werfen, Oostenrijk van mareto - WaarBenJij.nu Dag 7 Eisriesenwelt - Reisverslag uit Werfen, Oostenrijk van mareto - WaarBenJij.nu

Dag 7 Eisriesenwelt

08 Augustus 2022 | Oostenrijk, Werfen

Vanmorgen worden we wakker met regen en beseffen dat het maar goed is dat we de activiteiten geruild hebben. Met regen ga je echt niet een kloof in. Al zal het lopen naar de grot in de regen ook niet fijn zijn ....

Wanneer we aankomen bij de Eisriesenwelt hebben we veel geluk: we kunnen doorrijden tot de ingang. daar is een vrijgekomen parkeerplekje. en het is droog!

We moeten eerst 20 minuten de berg op lopen. dan een skilift in, daarmee gaan we 500 meter stijl omhoog, en dan weer 20 minuten berg op. Een behoorlijke klim! Toen we de lift uitkwamen zaten we al op 1580 meter hoogte, dus de grot zal ergens boven de 1600 meter zijn.

Wanneer we boven bij de grot aankomen staat net een groep klaar om te vertrekken en wij sluiten als laatste aan. De grot is afgesloten met een deur en zodra die deur open gaat wordt je bijna weggeblazen door een vrieslucht. Dit komt door iets met drukverschil in warme en koude lucht (voor het technische gedeelte moet je bij B zijn). Eenmaal binnen en de deur is dicht dan stopt ook de luchtstroom. Om en om krijgen de bezoekers een lantaarn mee, handig want er brandt nergens iets. Binnen zien we dikke lagen ijs, soms wel 25 meter dik!

We lopen ongeveer 700 treden op en 700 treden af en ongeveer 1 km de berg in. Ht is behoorlijk koud, maar daar waren we op gekleed.

Al met al was dit een tocht van samen 3 uur en zijn we blij dat we eindelijk de auto in kunnen.

De reis naar Bad Kleinkirchheim verloopt voorspoedig. Hier hebben we een ruime kamer met een mega uitzicht. De ramen, ik denk samen 3 meter breed, kunnen helemaal open. Ik plaats een foto.

We eten bij de Italiaan hier om de hoek en lopen nog een rondje door het dorp. Morgen maar eens kijken wat hier in de buurt te doen is, tot morgen!