Dag 1 Sankt Goar Lorelei en Heidelberg - Reisverslag uit Heidelberg, Duitsland van mareto - WaarBenJij.nu Dag 1 Sankt Goar Lorelei en Heidelberg - Reisverslag uit Heidelberg, Duitsland van mareto - WaarBenJij.nu

Dag 1 Sankt Goar Lorelei en Heidelberg

02 Augustus 2022 | Duitsland, Heidelberg

Onze vakantie begint thuis: we staan niet op tijd en zetten ook geen wekker (vroeg wakker zijn we toch wel). De koffers zijn ingepakt en een aantal dingen liggen al in de auto. Om kwart voor 10 gaan we rijden. Ons eerste stop is Slot Rheinfels in Sankt Goar, zo'n 2 uur rijden vanaf thuis.

Vlak voor Sankt Goar verlaten we even de snelweg om wat te eten, we zitten op een terras met uitzicht over de Moezel, het grappige is dat we 8 jaar geleden met mijn ouders daar ook een tussenstop hebben gemaakt (toeval!).

Slot Rheinfels is een burcht (ruine) uit het jaar 1245 en ligt op een strategische plek langs de Rijn, ze hebben een belegering van ruim een jaar, een Spaanse inval en een Franse inval weerstaan, maar uiteindelijk namen de Franse legertroepen het in 1794 over. Zij hebben 2/3 van de burcht opgeblazen, zo jammer!

Na het bezoek aan de burcht gaan we met een pont de Rijn over en rijden naar de Lorelei, een soort schiereilandje in de Rijn waar nu een beeld van de schone Lorelei staat (we hebben haar niet horen zingen). Ondertussen is het 30 graden en de wandeling in het Rijndal zorgt voor klotsende oksels ... Verhit stappen we de auto weer in en gaan een stuk zuidelijker weer met een pont over de Rijn. Onze Rijnreis duurde 2x 5 minuten ;).

We rijden door naar onze eindbestemming van vandaag: Heidelberg. Ons hotel ligt boven een parkeergarage met uitzicht op de Altstadt, vanaf ons bed kijken we zo naar de toren van de Heiliggeistkirche. Achter ons ligt het kasteel Heidelberg wat we morgen gaan bezoeken.We zitten lekker centraal dus!

's Avonds eten we lekker buiten bij een leuk restaurantje hier in de buurt: Sudpfanne. Na het eten wandelen we naar de rivier de Neckar, de alte brucke en via de alstadt weer terug naar ons hotel. Het koelt lekker af, zodat we nog heelijk op het balkon kunnen zitten. Tot morgen!