Dag 5 Deadwood - Reisverslag uit Deadwood, Verenigde Staten van mareto - WaarBenJij.nu Dag 5 Deadwood - Reisverslag uit Deadwood, Verenigde Staten van mareto - WaarBenJij.nu

Dag 5 Deadwood

Door: B

23 Juli 2018 | Verenigde Staten, Deadwood

Vandaag staat Deadwood op het programma. Als groot liefhebber van de gelijknamige serie kan dat natuurlijk niet ontbreken. Maar er zijn meer belangrijke zaken: alvorens we het ontbijt aanvangen kijken we eerst naar de verrichtingen van Max in Duitsland en Bauke in Frankrijk. Beide zijn niet zo succesvol maar dat kan onze pret niet drukken.
Na het ontbijt, waarbij we ons wederom verbazen over wat de Amerikanen allemaal naar binnen werken en het tempo waarmee dat gebeurt, maken we ons op voor de reis.
We klimmen in onze Tahoe en razen de I90 af waarna we via een hele mooie route door de Black Hills uiteindelijk in Deadwood landen. M krijgt het plaatsnaambord niet goed op de foto dus dat moeten we bij het vertrek nog rechttrekken. In Deadwood aangekomen parkeren we bij het visitor center en nadat we wat instructies hebben gekregen trekken we vol goede moed het dorp in. Deadwood is ontstaan tijdens de goudkoorts in 1874 en stond bekend omdat het een wetteloze samenleving was: no rules, no regret. Recht werd er gesproken met de revolver en de kreet The climate in the Black Hills is so damn healthy that you would have to kill a man to start a cemetary die we vinden in de brochure van het kerkhof verbaast ons dan ook niet. Overigens werden de lijken in die tijd gevoed aan de varkens dus geen big business voor het kerkhof. De eerste fotos worden geschoten bij het beeld van Wild Bill Hickok voordat we verder Main Street intrekken. Om eerlijk te zijn valt het allemaal wel een beetje tegen, het is wel erg gericht op de commerciele kant van het toerisme. Zo blijken er meerdere saloons no 10 te zijn, de saloon waar Bill Hickok is doodgeschoten. Ook het Adams museum dat we bezoeken maakt een rommelige indruk en dat is jammer want ze hebben best wel een verhaal te vertellen.
Na het museumbezoek maken we ons op voor de voorstelling betreffende de moord op Bill Hickok. We vragen ons af in welke saloon no 10 we moeten zijn, maar de eerste die we tegenkomen blijkt meteen de raak te zijn. Onder het genot van een drankje bekijken we de voorbereidingen voor de uitvoering. Voor de uitvoering zijn een viertal vrijwilligers nodig en waar denk je dat mijn 3 reisgenoten naar wijzen: precies naar mij! Uiteraard ben ik niet onder de indruk en sla de uitnodiging vriendelijk doch resoluut af. De voorstelling is alleraardigst, Bill wordt neergeschoten tijdens het pokeren. Op dat moment heeft hij 2 azen en 2 achten in de hand en sinds zijn dood wordt dit de Dead Man's Hand genoemd.
We vervolgen de terugweg door Main Street en bezoeken tenslotte nog de begraafplaats waar Bill  Hickok, maar ook Calamity Jane en Seth Bullock begraven liggen. Tot onze verbazing wordt er 2$ entree gevraagd maar dat schrikt ons niet af. Bill en Jane liggen naast elkaar maar voor Bullock moeten we nog een behoorlijke klim maken om zijn graf te kunnen bewonderen. Tenslotte vangen we de terugweg aan via de (blauwe) route door het Black Hills Forest. We bezoeken downtown Rapid CIty om de diverse presidenten te bewonderen die op alle hoeken van de straten in koper vereeuwigd zijn.A is met name geïnteresseerd in Obama en Lincoln. We hebben dubbel pech: de twee staan het verst uit elkaar en bovendien is het beeld van Obama nog niet geplaatst. Het is er warm dus al snel daarna besluiten we de auto weer op  te zoeken en spoeden ons naar het hotel. De mannen sluiten de dag af met een biertje en M is moe en verkiest haar kamer.
O ja, uiteraard heeft M het plaatnaambord nog goed op de gevoelige plaat kunnen zetten.

Morgen verkassen we naar een ander hotel en brengen we een bezoek aan Mount Rushmore.
See you!

• 23 Juli 2018 - 23:13

Lineke:

Leuke verslagen M; krijg echt zin aan zo'n lekkere ouderwetse cowboyfilm!

• 24 Juli 2018 - 15:56

Niet M maar B deze keer.

• 24 Juli 2018 - 19:46

P&J:

Dit is toch echt wel "het wilde westen", ook wel apart om daar zo in te duiken