Dag 19 Redwood NP - Reisverslag uit Klamath, Verenigde Staten van mareto - WaarBenJij.nu Dag 19 Redwood NP - Reisverslag uit Klamath, Verenigde Staten van mareto - WaarBenJij.nu

Dag 19 Redwood NP

Door: B

12 Augustus 2017 | Verenigde Staten, Klamath

Vannacht hebben we heerlijk geslapen op onze kingsize boxspring. Rond 9 uur begeven we ons dan ook kwiek naar het ontbijt en nadat we onze buikjes rond hebben gegeten is het even tijd voor uitbuiken. Om vervolgens ons volgend avontuur te beginnen, namelijk een bezoek aan Redwood National Park. Dit park bestaat uit een noordelijk deel, het State Park, en een zuidelijk deel, het National Park. Wij reizen af naar het zuidelijk deel en gaan ons eerst inlezen in het visitor center.
Daarna rijden we de Bald Hills Road en lopen de Lady Bird Johnson trail. De mist hangt nog steeds tussen de bomen dus het bos doet een beetje mystiek aan. Ondanks dat we het Sequoia NP vijf jaar geleden al bezocht hebben, vallen we weer van de ene verbazing in de andere. Wat zijn die Redwood bomen toch enorm groot. Enkele cijfers: de bomen kunnen meer dan 100 meter hoog worden, 5 meter doorsnede en hebben een leeftijd varierend van enkele honderden tot enkele duizenden jaren. De oudste bomen zijn circa 2000 jaar oud. De tand des tijds is zichtbaar in veel van deze bomen, velen zijn namelijk zwart geblakerd door bosbrand of blikseminslag. Maar net als de sequoia’s zijn deze bomen goed bewapend tegen vuur door een dikke bast (soms 30 cm dik) en ze beschikken over sappen die brandvertragend werken. We lopen de hele trail met ons hoofd omhoog wat er dan ook regelmatig toe leidt dat we struikelen over de boomwortels. Foto’s nemen we bij de vleet hoewel dat nog niet zo eenvoudig is, want om een hele boom op de foto te krijgen moet je er wel zo’n 30 meter vanaf staan.
Nadat we de trail gelopen hebben rijden we de Bald Hills Road verder af maar de viewpoints leveren weinig spectaculairs vanwege de mist zodat we na het bezoeken van Redwood Creek Overlook het over een andere boeg gaan gooien: we gaan wederom wildlife spotten!
Daarvoor rijden we de Davison Road en warempel we draaien net die weg op en zien de eerste Elk al de weg oversteken. Bij de Elk Meadow zien we nog meer Elk’s. M haar fototoestel maakt overuren. We vervolgen onze weg om een tweede trail te lopen, de Trillium Falls trail. Dit gaat hoofdzakelijk door het bos waar we weer genieten van de enorme Redwoods. We bereiken op 1/3 van de route de waterval, maar dat is niet veel meer dan een plasje dat een meter naar beneden valt. Dan hebben we wel andere watervallen gezien in de afgelopen weken! Maar we laten ons niet uit het veld slaan en zetten stevig de pas erin. Na bijna 5 km komt onze auto weer in het zicht, en vermoeid maar voldaan vallen we in onze Pathfinder.
We besluiten de dag met de Coastel Drive waarbij we vanaf 90 meter hoogte mooie vergezichten hebben over de Pacific Ocean. Erg spectaculair is het overigens niet. Rond vijven zijn we terug in het hotel en lonkt ons kingsize bed. Nadat we eerst een Prime Rib en een Wild Salmon verorberd hebben geven we hieraan pas toe. Welterusten!

See You!