Dag 2 Ierapetra - Reisverslag uit Ierapetra, Griekenland van mareto - WaarBenJij.nu Dag 2 Ierapetra - Reisverslag uit Ierapetra, Griekenland van mareto - WaarBenJij.nu

Dag 2 Ierapetra

Door: M

13 Augustus 2016 | Griekenland, Ierapetra

12 augustus dag 2
Vanmorgen vroeg wakker en heerlijk op het balkon gezeten totdat B ook wakker werd. Wat een rust hier, echt genieten.
We ontbijten heerlijk, er is een ruime keuze van alles wat je maar kunt bedenken: brood, broodjes, cakes, gebak, scrambled eggs, gekookte eieren, gebakken champignons, yoghurt, fruit, je kunt het zo gek niet bedenken. Ook water met verse munt, citroen, ik weet het allemaal niet meer.
Na het ontbijt gaan we even lekker lezen op ons balkon, hier kom je echt tot rust.
We besluiten naar Ierapetra te gaan, de meest zuidelijke stad van Europa. Het is een behoorlijke drukte daar en het duurt dan ook even voordat we een parkeerplaats vinden. Achteraf hebben we een prima plekje want we staan één straat verwijderd van de moskee en fontein die we willen bekijken. Nu weet ik niet of de moskee ook nog als zodanig wordt gebruikt, het stond helemaal leeg. En de fontein was mooi, maar nog mooier als er ook nog water in had gezeten.
We lopen door smalle straatjes richting het ‘Napoleonhouse’, dit is een groot woord voor een klein huisje waarin Napoleon heeft gelogeerd voordat hij vanaf hier naar Egypte vertrok. Toch heeft het wel wat.
Daarna lopen we naar het Venetiaans fort aan de kust. Hier kun je in, omheen en op klimmen. Het ziet er nog mooi uit en we hebben een mooi uitzicht over Ierapetra.
Natuurlijk moeten we hier vis eten, als je bij zo’n havenplaatjes bent kan je dat niet overslaan. We zien inktvissen die in speciale bakken liggen te drogen. Bij een terras met flink wat schaduw zien we nog een leeg tafeltje bij zee en schuiven snel aan. B kiest kalimaria (inktvisringen) en M gegrilde sardines, nog wat brood en tzatziki erbij ….. heerlijk!!!
Na deze goede lunch gaan we weer naar het hotel: even afkoelen en daarna de zwemkleren aan want hier beneden is een strand waar we nog niet zijn geweest. We moeten wel een aantal trappen aflopen, maar dan wacht er een heerlijk rustig strand op ons: geen parasols en ligbedden, dus we zoeken een schaduwplekje bij de begroeiing. We kunnen eventueel bij het hotel een parasol lenen om mee te nemen, maar daar hebben we niet aan gedacht. Het strand is deels zand, deels kiezel, maar het is goed te doen. De zee is heel aangenaam van temperatuur (vindt zelfs M en dat zegt wat) en het water helder. Hier brengen we de rest van de middag door.
Als we weer boven komen gaan we even bij het zwembad douchen en duiken we daar weer het water in. Wat hebben we toch een zwaar leven ….
We eten vanavond weer bij het hotel: het eten is wederom lekker en de toetjes …. mmmmmm (naast yoghurt en fruit, wat al lekker is, staat er sinaasappeltaart, fruitgelei, chocoladetaart en slagroom, begin maar te kiezen ….).