Dag 18 Vreiko cave en zuidoost Kreta - Reisverslag uit Kreta, Griekenland van mareto - WaarBenJij.nu Dag 18 Vreiko cave en zuidoost Kreta - Reisverslag uit Kreta, Griekenland van mareto - WaarBenJij.nu

Dag 18 Vreiko cave en zuidoost Kreta

Door: M

28 Augustus 2016 | Griekenland, Kreta

Vandaag starten we heel rustig. Het is onze laatste volle dag helaas. We ontbijten, gaan lekker wat liggen lezen op het balkon en verplaatsen ons dan naar het zwembad. Een frappe voor B en een sprite voor M, wat puzzelboekjes, even zwemmen, heerlijk!
Dan gaan we toch nog maar even op pad. B heeft gelezen over een grot hier niet zo ver vandaan, bij Pefki in de buurt. De Vreiko cave. We rijden richting Pefki en zien dan de grotten al aangegeven (er is nog een tweede in de buurt). Wij volgen de borden van Vreiko cave en op het einde van de weg zetten we onze auto aan de kant. Vanaf hier is het nog geen 500 meter lopen. We openen een hek gemaakt van betonijzer en wandelen verder, de cave staat goed aangegeven met witte pijlen. Als we bij de grot aankomen zit ook daar een hekje voor en vervolgens moeten we via een steile houten trap naar beneden. De grot is veel groter dan we gedacht hadden, er loopt een pad naar beneden. We lopen een klein stukje naar beneden, aangezien we geen zaklamp bij ons hebben durven we niet verder. Het enige wat we hebben zijn de flitsers van onze camera’s en op de telefoon heb ik niet de zaklamp app. We maken wat foto’s en lopen weer terug naar de auto. Eigenlijk willen we ook de tweede grot wel zien, de afslag is vlakbij via een onverharde weg. We lopen hier naar toe en wandelen een stuk, na iedere bocht hopen we iets van een grot te zien, maar helaas. Omdat we geen idee hebben hoe ver dit nog lopen is en B zijn voet toch weer opspeelt, lopen we weer terug naar de auto.
Hier in de buurt moet ook nog een kloof lopen, we hebben onderweg een bordje ‘Gorge’ gezien. Eerst rijden we naar Pefki waar de wandeling start en kijken op de kaart naar de wandelroute. Ergens halverwege de berg zagen we op de heenweg een bordje, we hopen dat we vanaf daar een kijkje in de kloof kunnen nemen. De afslag vinden we gelukkig weer terug, alleen loopt er een erg lange weg naar beneden. Dat redden we nooit. De paden zien er, ondanks dat ze onverhard zijn, van boven wel goed uit en B besluit de auto te halen. M loopt alvast een stukje naar beneden en gooit hier en daar al een steen aan de kant. Mmmm hopelijk wordt het na dit stuk beter…. Maar helaas de weg die van boven zo mooi glad leek, is van dichtbij verre van dat. We rijden een stukje, dit is niet te doen met onze corsa, toch moeten we nog iets verder om ergens te kunnen draaien. Gelukkig komen we zonder schade weer boven.
We besluiten om naar de kust te rijden en dan wat verder naar het oosten. Tot Goudouras kun je langs de kust rijden. We zien mooie strandjes en mooi rotspartijen. Bij Goudouras stoppen we even en gaan daar op een bankje bij de kust zitten te genieten. Op de terugweg stoppen we nog bij het uiteinde van de Perivolakia kloof: hier zijn bij de monding direct al hoge rotsen, mooi! We rijden verder richting hotel en zien in het dorpje Koutsouras twee oude mannetjes druiven persen op de ouderwetse manier: ze vermalen de druiven boven een grote ton.
Bij het hotel ruimen we alvast wat op en pakken 1 koffer in, daarna gaat B zwemmen en M gaat bij het zwembad zitten. Na het douchen en het eten eindigen we onze laatste dag met een ouzo op het balkon.
We krijgen morgen handdoeken van het hotel voor bij het zwembad en mogen wat langer gebruik maken van onze kamer, wat een service! We vliegen pas morgenavond, dus zijn hier heel blij mee.