Dag 18: Archea en Akro Korinthe - Reisverslag uit Zákynthos, Griekenland van mareto - WaarBenJij.nu Dag 18: Archea en Akro Korinthe - Reisverslag uit Zákynthos, Griekenland van mareto - WaarBenJij.nu

Dag 18: Archea en Akro Korinthe

Door: B

04 Augustus 2014 | Griekenland, Zákynthos

Wat hebben we heerlijk geslapen op onze boxspring.
Bij het ontbijt wacht ons een nieuwe verassing, wat een uitgebreid ontbijt!
Tijdens het ontbijt worden we ook nog eens in de watten gelegd door de eigenaresse, die ons tweemaal voorziet met verse jus d'orange, daarna nog griekse yoghurt met gezoete druiven (eigen recept).
Na ons volgegeten te hebben gaan we even zwemmen in zee, daarna even in het zwembad en we eindigen onze toer in de jacuzzi.
Het is inmiddels tegen enen en we maken ons op om naar Archea Corinthe te gaan, de oude stad. Deze stad ligt op de flank van een berg, de nieuwe stad daarentegen ligt aan zee. Het is behoorlijk warm, ongeveer 32gr, en we beginnen daarom de bezichtiging met een ijsje.
Het eerste wat je ziet op de site is de tempel van Apollo. Nog een zevental zuilen hiervan staan nog overeind (of hebben ze weer overeind gezet). Wel machtig om te zien. We gaan eerst naar het museum. Daar zijn leuke stukken te zien, met name goed bewaarde beelden maar ook hele gave mozaieken.
De rondgang op de site is een marathon. Het is behoorlijk warm en er is weinig verkoeling. We haastten ons van schaduw tot schaduw. We zien de Bema waar apostel Paulus bijna veroordeeld is vanwege het verkondigen van valse theorieen. We zien nog een mooie fontein waar M het water nog hoort stromen (echt waar). We verlaten de site via de weg naar Echaion en drinken wat bij de eerste taverna die we tegenkomen.
Maar het programma zit er nog niet op. Boven op de berg bevindt zich Akro Corinthe. Een vesting boven op de berg. Gelukkig kunnen we dit grotendeels met de auto afleggen. Eenmaal bij het kasteel aangekomen blijkt de weg geplaveid te zijn met gladde kasseien, dus na twee pogingen staken we de strijd en maken op afstand wat fotos van dit toch wel mooie fort.
We rijden terug naar ons appartement, doen onderweg nog even een supermarkt aan die we gisteren gezien hebben, en belandden in het zwembad en daarna wederom in de jacuzzi.
We eten bij een lokaal restaurant. We komen nagenoeg als eerste binnen
maar in de loop van de avond stroomt het vol met Grieken.
We eten dan ook goed, M eet vis en B inktvis, en om 11 uur vertrekken we naar ons hotel, nu al met de gedachte aan ons heerlijk bed.

Kalinichta!