dag 4: delfi - Reisverslag uit Galaxídhion, Griekenland van mareto - WaarBenJij.nu dag 4: delfi - Reisverslag uit Galaxídhion, Griekenland van mareto - WaarBenJij.nu

dag 4: delfi

22 Juli 2013 | Griekenland, Galaxídhion

Het klooster heette Ossios Loukas hetgeen betekent Heilige Lukas.
O ja, en gisteren onze eerste regendruppels gehad. Weer werd in de loop van de middag steeds dreigender met uiteindelijk wat regen en harde wind in de avond. Gisteren dus veel vergeten, zal wel van de ouzo komen.
Vandaag staat Delfi op het programma. Het is nog niet helemaal opgeklaard en dat is maar goed ook. De site ligt op een berghelling en het zou anders snel te heet worden. Nu is het lekker met een half bewolkte lucht.
Na het ontbijt en het zwembad reizen we af. Een mooie rit door de bergen.
In Delfi is het even lastig zoeken, er is zoveel te zien. We beginnen de route bij de Athene tempel, daarna de belangrijkste site met de Apollo tempel. We volgen de Heilige Weg langs de ontelbare schathuizen naar boven en eindigen bij de tempel. Hier schijnt het Orakel haar voorspellingen gedaan te hebben. We vervolgen onze route naar boven via het theater van Dionysis en eindigen uiteindelijk bij het stadion helemaal boven. Indrukwekkend om te zien! Het is niet alleen maar een hoop stenen, er staat nog van alles rechtop. Veel zuilen en af en toe volledige bouwwerken. Hebben ze blijkbaar allemaal weer opgebouwd want zo n 100 jaar geleden lag alles nog onder het dorp Delfi.
Tenslotte bezoeken we nog het museum waar een hoop vondsten staan uitgestald. Het wordt een snel rondje, want het museum sluit binnen een half uur.

Moe maar voldaan reizen we terug. Na een afkoelbeurt in het zwembad eten we in de haven van Galaxidi sardientjes en garnalen. We sluiten de dag af met ouzo op ons balkon. Morgen een reisdag: naar Olympia.

See you!

• 23 Juli 2013 - 19:46

Wilma:

Zo te lezen is er genoeg te zien. Morgen naar Olympia lees ik. Zal wel indrukwekkend worden. Mmmm sardientjes......en vergeet niet de ouzo. Geniet er van!! Groetjes van de bergmannen.