Dag 11 waterval en stuwmeer - Reisverslag uit Maso Corto, Italië van mareto - WaarBenJij.nu Dag 11 waterval en stuwmeer - Reisverslag uit Maso Corto, Italië van mareto - WaarBenJij.nu

Dag 11 waterval en stuwmeer

06 Augustus 2021 | Italië, Maso Corto

We starten weer relaxed: uitgebreid ontbijt en dan lekker de tuin in om te lezen/zwemmen.

Daarna gaan we op pad, wederom naar het noorden. Achter Parcines is een 100 meter hoge waterval en die willen we wel even zien. Je kunt met een kabelbaan naar boven, maar ook met de auto. Wij kiezen voor het laatste en parkeren ergens boven het dorp. De wandeling valt niet mee, we hebben de route onderschat en lopen dus op onze gympen (valt eigenlijk nog mee, vaak lopen we op slippers om er achter te komen dat dit niet handig is). Het is een modderige klim, zelfs een stukje klauteren over grote keien (gelukkig heb ik de camera bij me en worden er geen charmante foto's van me gemaakt).

Het uitzicht op de waterval maakt alles weer goed, wat een water dondert hier naar beneden! Iets hogerop zien we een huis/eettentje en we lopen door in de hoop dat we niet hetzelfde pad terug hoeven nemen. Omhoog door de modder is al erg genoeg, maar we hebben de mensen ook krampachtig naar beneden zien lopen....

Gelukkig loopt er langs het huis/eettentje een weg naar beneden, achteraf dezelfde weg waar onze parkeerplaats ook aan ligt. Via een weg met haarspeldbochten lopen we naar beneden, met onderweg nog uitzicht op de waterval.

Onze volgende stop is een stuwmeer: de vernagt stausee. Dit stuwmeer ligt vrij hoog in de bergen, een mooi gezicht met besneeuwde bergen op de achtergrond. We rijden eerst langs het stuwmeer en besluiten nog een stukje verder te rijden. De weg eindigt bij Maso corto een skigebied op 2011 meter hoogte. Met de kabelbaan gaan we verder omhoog, dichterbij de besneeuwde toppen kunnen we niet komen. De temperatuur is bij de parkeerplaats al gezakt naar 17 graden, boven is het nog een stuk kouder. Gelukkig hebben we jassen in de auto liggen.

Op de terugweg stoppen we nog bij het stuwmeer, eerst vanwege een mooie waterval en daarna nog om wat foto's te maken van het stuwmeer en de omgeving.

Bij het hotel aangekomen is het terras al klaargemaakt voor de barbecue van vanavond. We worden echt zo verwend hier: soepje vooraf, dan naar de saladebar, dan langs de barbecue zo vaak je wil en tenslotte nog ijs met limoncello. Zalig!!!!