Dag 16 Wells Gray - Reisverslag uit Clearwater, Verenigde Staten van mareto - WaarBenJij.nu Dag 16 Wells Gray - Reisverslag uit Clearwater, Verenigde Staten van mareto - WaarBenJij.nu

Dag 16 Wells Gray

01 Augustus 2019 | Verenigde Staten, Clearwater

Na een lekker ontbijt gaan we weer op stap. Bij het instellen van de Garmin moeten we lachen: neem over 193 km de 2e afslag op de rotonde, dat soort meldingen krijgen we nooit in Nederland.

Vandaag gaan we naar Wells Gray Provincial Park, ook bekend als Waterfall Park.

Na 2 uur rijden gaan we eerst naar de Wells Gray Park information center. Daar krijgen we een kaart en per waterval uitgelegd hoe ver het lopen is vanaf de weg. Het is hier lekker rustig en qua parkeren ondervinden we geen problemen.

We starten bij de Spahats Falls daar valt het water ongeveer 75 meter naar beneden langs lavagesteente, de lavalagen kun je nog duidelijk zien.

Als we terug zijn bij de parking kopen we een hotdog bij een echte Belgische frietkraam, we worden dan ook in het Nederlands geholpen. De hotdogs zijn lekker en we bestellen er ook nog maar een friet achteraan.

Dan lopen we naar de Moul Falls, 45 minuten heen, 45 minuten terug. Het eerste half uur is goed te dien, het laatste kwartier is pittiger. (De calorieën zijn er wel weer van af). Maar we eindigen dan ook helemaal beneden bij de waterval. Hij is 35 meter hoog en het speciale hier is dat je er achterlangs kunt lopen. Een aantal jongelui trekken hun t-shirt uit en rennen achter de waterval langs. B besluit om te gaan kijken of we dit samen kunnen doen. Hij gaat ook al rennend achter de waterval langs en na een tijdje ook weer terug. Het is bijna niet te doen: je wordt echt drijfnat, ziet amper iets, het is spekglad en achter de waterval waait het heel hard. Ik blijf dan ook maar mooi aan de andere kant van de waterval, want als je hier uitglijdt dan word je door het water meegesleurd.

Dan gaan we naar de Dawson Falls, deze is 90 meter breed en wordt daarom ook de Little Niagara Falls genoemd. We lopen ook nog tot het punt waar hij naar beneden komt, daar komt zoveel water langs, niet te geloven.

De laatste is Helmcken Falls, ik vind hem de mooiste: 141 meter hoog en het water komt in een soort kom van vulkanisch gesteente.

We hebben een goede timing, want zodra we weer in de auto stappen begint het te regenen.

Op de terugweg halen we wat broodjes voor vanavond. Vanavond maar vroeg slapen, morgen is een Reisdag!