Dag 14 Phaistos - Reisverslag uit Pitsídhia, Griekenland van mareto - WaarBenJij.nu Dag 14 Phaistos - Reisverslag uit Pitsídhia, Griekenland van mareto - WaarBenJij.nu

Dag 14 Phaistos

Door: M

25 Augustus 2016 | Griekenland, Pitsídhia

Vandaag gaan we naar Phaistos. Het is wel een eind uit de buurt: zo"n 2,5 uur rijden vanaf Ferma. Maar aangezien we van het zuiden toch nog niet veel gezien hebben besluiten we om het toch te doen.
Tot Mirtos hebben we al gereden, dat is bekend terrein. Toch valt het weer op dat juist rond Mirtos de natuur zo mooi is. Ergens deze week willen we toch nog hier terugkomen en dan om te wandelen.
Na Mirtos blijft het eerst bergachtig en daarna komen de velden met olijfbomen, eindeloos veel, zoveel hebben we nog nooit bij elkaar gezien. Dit deel van Kreta is helemaal niet toeristisch. We zien soms een verdwaalde toerist en van de olijfbomen valt nog niets te plukken, dus op de velden zie je ook geen mens. Wel zou ik graag in de pluktijd hier nog eens willen kijken.
Maar goed Phaistos: dit archeologisch terrein ligt heel mooi op een berg. Je kunt van alle kanten over de dalen kijken en het waait ook nog lekker. Gelukkig maar, want met 35 graden is het best warm op hier te lopen. Gelukkig zijn er genoeg plekjes onder de bomen waar je even kunt gaan zitten afkoelen.
Het is origineler dan Knossos, waar later veel is bijgebouwd, en de vindplaats van de schijf van Phaistos, het souveniertje wat we 14 jaar geleden hebben meegenomen naar huis. Ondertussen is dit schrift wel ontcijferd lezen we later op internet.
Het oudste gedeelte is van 2000 jaar voor Christus, toch niet te geloven dat hier 4000 jaar geleden al mensen woonden!
We houden het aardig vol in de warmte. De luchtvochtigheid is al hoger dan de afgelopen dagen, maar als op het einde bij het terras waar we willen gaan zitten de trappen worden nat gesproeid, gutst het zweet er bij ons ook uit. We eten het ijsje op het terras en gaan dan naar de auto, eerst de airco aan!
Je kunt hier goed parkeren en gratis, het is sowieso hier veel minder druk als bij Knossos terwijl dit echt de moeite waard is!
Op de terugweg kijken we nog even bij Gortys, alleen aan de buitenkant, want twee terreinen bezoeken is met dit weer teveel van het goede.
Onderweg genieten we weer van de natuur en bij het hotel duiken we het zwembad in. Daarna even douchen en eten.
We sluiten de dag af met een ouzo op het balkon en doen het licht uit om de sterren beter te kunnen zien. We zien weer vallende sterren: M 3 en B zelfs 6, ongelooflijk toch!