Dag 7 Lassithi hoogvlakte en Dikteon grot - Reisverslag uit Zénia, Griekenland van mareto - WaarBenJij.nu Dag 7 Lassithi hoogvlakte en Dikteon grot - Reisverslag uit Zénia, Griekenland van mareto - WaarBenJij.nu

Dag 7 Lassithi hoogvlakte en Dikteon grot

Door: M

18 Augustus 2016 | Griekenland, Zénia

Vandaag gaan we (na ontbijt en zwemmen B) naar de Lassithi hoogvlakte. Dat is een aardig stuk rijden vanaf Ferma. We maken het rondje als volgt: eerst naar Neapoli, vanaf daar de Lassithi borden volgend, dan naar de Dikteon grot vervolgens linksom richting Malia, en dan weer via Agios Nikolaos richting Ferma.
Eerst halen we wat water: aangezien we hier geen vriesvakje hebben halen we op dagen dat we lang weg zijn fles(sen) water uit de vriezer bij het dichtstbijzijnde supermarktje. Hebben we ook direct een koele koeltas. Ook vinden we daar een goede kaart van Oost-Kreta. De reis kan beginnen!
Zoals gezegd rijden we eerst naar Neapoli en volgen dan de route naar de Lassithi hoogvlakte. In ons ANWB boekje wordt aangeraden om bij de 100 jarige Manolis te stoppen in Zenia, die daar allerlei souvenirs maakt uit olijfbomenhout en tevens te stoppen bij de taverna Moutsounis, die wordt gerund door de kleinzoon van Manolis. Aangezien we de ANWB route omgekeerd rijden, komen we dus eerst aan bij de taverna Moutsounis in Zenia. Deze kleinzoon maakt raki met honing, daar moeten we natuurlijk een flesje van proberen. De kleinzoon verteld dat Manolis is overleden op 106 jarige leeftijd en de souvenirwinkel van opa zit nu aan de taverna vast. Eigenlijk bestaat het uit drie delen: twee souvenirswinkels en één taverna. En kleinzoon houdt alle drie de zaakjes in de gaten. Aan de overkant van de weg heeft hij een terrasje waar je eventueel ook je eigen picknickspullen kunt opeten. Hij heeft allerlei vermaak langs de kant van de weg, zo zien we een damspel van twee kleuren bierflesjes, een katapult, verrekijkers op standaard, een wensput waar je emmertjes water omhoog kunt halen, een zelfgemaakte weegschaal. Je moet er echt de tijd even voor nemen om te kijken wat hier allemaal uitgestald staat! Hij vraagt waar wij vandaan komen en als wij Nederland zeggen, vraagt hij of wij iets gelezen hebben over zijn taverna en de winkel van opa (Marco Polo of ANWB???, echt waar!). Later laat hij het stukje uit de Marco Polo reisgids nog aan ons lezen.
Naast de raki (zolang je dat drinkt heb je geen dokter nodig) en de souvenirs die we hier kopen, gaan we ook direct maar zitten voor de lunch. B krijgt spaghetti en M pizza en voordat we het weten zijn we 5 kwartier verder! Snel weer verder naar de hoogvlakte!
Op de hoogvlakte (5 bij 10 km) stonden vroeger heel veel windmolentjes die water uit de grond pompten voor de bevloeiing van de akkers. Nu staan er nog een aantal te draaien, maar veel staan er werkeloos bij. We rijden door naar de Dikteo grot bij Psichro, daar zou Zeus te wereld zijn gekomen. We klimmen de treden op naar boven, een pittige wandeling van 15 minuten. Je kunt eventueel ook per ezel naar boven of beneden. Voor kleine kinderen is dat leuk en handig, maar je ziet ook volwassenen op zo’n ezeltje zitten, echt zielig voor dat beestje (één ezel kwam amper meer vooruit). Er komen veel toeristen hier, dat valt pas op als we in file de grot afdalen. Toch is het de moeite waard, maar je moet echt uit de stroom stappen en de tijd nemen om je foto’s te maken. Voor de Grieken hier een mooie bron van inkomsten: zoveel mensen en dan keer 6 euro p.p.!
We rijden linksom weer richting Malia, komen nog langs wat windmolens bij de bergpas en dalen langzaam af richting kust. Het is nog een hele rit voordat we weer bij het hotel aankomen (rond 19.00 uur zijn we er), dus even lekker douchen en dan weer aanschuiven bij het buffet.
We eten weer heerlijk en gaan dan lekker op ons balkon zitten.