Dag 5 Kato Zakros, vallei der doden - Reisverslag uit Káto Zákros, Griekenland van mareto - WaarBenJij.nu Dag 5 Kato Zakros, vallei der doden - Reisverslag uit Káto Zákros, Griekenland van mareto - WaarBenJij.nu

Dag 5 Kato Zakros, vallei der doden

Door: M

16 Augustus 2016 | Griekenland, Káto Zákros

We starten wederom met een lekker ontbijt, M pakt de spullen bij elkaar en B trekt intussen zijn baantjes, we hebben al een vast ritueel hier.
We vertrekken op tijd, we willen naar Kato Zakros en daar de ‘Death gorge’ gaan bewandelen. Vanaf Ferma is dat ruim anderhalf uur rijden. De route alleen al is de moeite waard: we komen steeds hoger in de bergen en de temperatuur daalt tot 23 graden (we vertrokken met 30 graden). Wanneer we uiteindelijk in Kato Zakros aankomen is het weer rond de 30 graden.
De bedoeling was eigenlijk om in Kato Zakros de auto te zetten, dan met de bus naar Zakros en daarna lopend door de dodenvallei weer terug. Maar we zien geen enkele bus of taxi rijden en aangezien het vandaag Maria Hemelvaart is (Griekse feestdag), durven we het er niet op wagen. We gaan dus vanaf Kato Zakros de kloof in wandelen en we dachten op de kaart een route A en route B te zien. Dus bedenken we een rondje, eerst route B en dan via route A terug. Alleen vinden we de start van route B niet, althans we denken dat we route B lopen, komen dan vast te zitten en gaan naar route A. Daar lopen we tot de afslag van de start van route B en gaan dan weer terug. Al met al lopen we dik 2 uur en zien veel grotjes waar men vroeger de doden in legden.
We lopen langs de archeologische site van Kato Zakros en trakteren onszelf op een heerlijke lunch: beiden nemen we een maaltijdpasta, B een mythos en M een sprite. We zitten direct aan het strand, in de schaduw met een lekker windje erbij.
Tevreden starten we weer met de terugreis, weer zakt de temperatuur snel in de bergen, moeten we onthouden voor als we een hele warme dag krijgen! Bij ons hotel springen we lekker het zwembad in, oei … dat is aardig afgekoeld na twee dagen storm! De wind is weer gaan liggen, de handdoeken kunnen weer rustig op het balkon drogen.
We eten bij het hotel en vallen daarna als een blok in slaap: kalinichta!