Dag 15 Jasper - Reisverslag uit Jasper, Verenigde Staten van mareto - WaarBenJij.nu Dag 15 Jasper - Reisverslag uit Jasper, Verenigde Staten van mareto - WaarBenJij.nu

Dag 15 Jasper

31 Juli 2019 | Verenigde Staten, Jasper

We vervolgen onze route op de Icefields parkway en starten vandaag met de Columbia Icefield, er zijn ergere dingen .... potverdorie van een ijsvlakte! Gelukkig waren we warm gekleed, althans ik, B loopt nog in zijn korte broek.

Door op het terrein jaartallen te vermelden kun je goed zien hoe de gletsjer steeds kleiner wordt. Ook worden er tips gegeven om de CO2 uitstoot te verminderen. Wat dan een beetje raar is dat je hier vanaf het Visitor Center ieder kwartier met een bus kunt vertrekken naar de gletsjer en dan met een speciale bus de gletsjer op gaat en vervolgens daar mag rond wandelen. Wij doen dat niet: wij kijken vanaf de kant en genieten van wat er nog is.

We gaan naar de Sunwapta Falls: een flinke watermassa moet hier door een nauwe kloof, wat een geweld!

Ook de volgende Athabasca Falls is spectaculair, hier zijn verschillende uitzichtpunten die we allemaal bezoeken.

We twijfelen even over de skilift bij Jasper die gaat naar de berg Whistlers, maar zien dat je ook met de auto daar kunt komen, dan zien we dat de berg ernaast nog hoger is en ook hier kom je met de auto ....

We nemen dus in plaats van de 93 nu de 93a, deze weg loopt aan de andere kant van de rivier en vanaf hier nemen we de afslag de berg Edith Cavell, hier zou je een mooi uitzicht hebben over deze omgeving.

Op het einde van deze weg loopt een trail, we zien een gletsjer en lopen maar omhoog, zodat we een beter uitzicht hebben op deze gletsjer. Wat schetst onze verbazing: onder deze gletsjer ligt nog een gletsjer, in een meertje, zo mooi!!!! Je ziet de lagen ijs van het ontstaan van deze gletsjer, in het meertje liggen allemaal brokken ijs. Terwijl wij staan de kijken horen we gekraak en valt er een stuk gletsjer het water in. We blijven een tijdje zitten te genieten en vervolgen dan onze weg weer richting het volgende hotel.

We rijden van de staat Alberta naar British Columbia en de klok gaat weer een uur terug, lekker !!!