Dag 17 Sarakinaskloof - Reisverslag uit Mírtos, Griekenland van mareto - WaarBenJij.nu Dag 17 Sarakinaskloof - Reisverslag uit Mírtos, Griekenland van mareto - WaarBenJij.nu

Dag 17 Sarakinaskloof

Door: M

27 Augustus 2016 | Griekenland, Mírtos

Dag 17 27 augustus
We starten de dag rustig: ontbijten, zwemmen, drankje bij het zwembad.
Daarna rijden we richting Mirtos en buigen af naar Mithi. Even na Mithi is de stuwdam. Daar kun je de Sarakinaskloof in, we zijn benieuwd en moeten ook maar even kijken hoe ver we kunnen lopen in verband met B zijn voet. We trekken de wandelschoenen aan en lopen eerst twee stenen trapjes op richting een kerkje, daarna lopen we langs een waterkanaal totdat we bij grote rotsen aankomen. Hier start de kloof en wauw, wat een rotswanden!!! We gaan de bocht om en zien manshoge brokken steen liggen, zou dat alleen het eerste stukje zo zijn? We beginnen maar met klauteren en klauteren maar door, want het terrein blijft zo. Sommige stukken gaat iets gemakkelijker, andere zijn best moeilijk. En na iedere berg stenen hoop je natuurlijk dat het daarna vlakker wordt. Bij het klauteren schiet het fototoestel van M uit haar broekzak en daarna doet hij het niet meer, balen!!! Gelukkig hebben we B zijn oude camera nog als reserve bij ons, en de telefoon natuurlijk. Op een gegeven moment moeten we via een boomstam en touw omhoog klauteren, de stappen worden voor M te groot en zij haakt af. B klimt hier nog wel omhoog. Toevallig komen we een Nederlands gezin op dit punt tegen, zei vertellen dat je na deze hindernis nog een klein stukje door kan, maar dan houdt het op. Tevens liepen er een aantal geiten langs de bergwand, waardoor er stukken steen naar beneden vielen, dus zij raden ons aan om in het midden van de kloof te blijven. Ook lag er een dode geit, die waarschijnlijk naar beneden gevallen was. B maakt na de klim via de boomstronk nog een aantal foto’s en daalt dan weer af. Samen klauteren we weer terug en maken nog een serie foto’s.
Het volgende op het programma is het dorpje Kalamafka. We willen een rondje rijden hier door de bergen en rijden eerst richting Christos, aangezien we weer richting kloof rijden proberen we hier nog een glimp van op te vangen. We rijden omhoog en op een gegeven moment zien we bij een leeg houten informatiebord links van de weg een onverhard pad richting de kloof lopen. De weg ziet er redelijk uit en we rijden het pad op. De weg is redelijk totdat we bij een picknicktafel komen, hier zien we het beginpunt van de kloof, maar we zitten erg hoog. M wil de auto hier laten staan en het onverharde pad verder af lopen tot de rivierbedding, maar B durft het wel aan om naar beneden te rijden. Het pad is een stuk slechter dan het eerste deel, maar het lukt. Beneden lopen we de rivierbedding in en na een kwartiertje staan we weer bij de hoge rotswanden maar nu dus de andere kant van de kloof, prachtig! Je zou eventueel hier de kloof nog weer in kunnen gaan, maar dan moeten we weer een aantal grote rotsen beklimmen en daar zijn we wel klaar mee. We lopen weer terug naar de auto en dat ging bijna ook nog verkeerd, want na een makkelijke route door het bos vervolgen we de rivierbedding, blijkt later dat dat een andere is! Gelukkig komen we er nog op tijd achter en vinden toch nog gemakkelijk de auto terug.
We rijden richting Christos en stellen dan de tomtom in op Kalamafka. Dit is echt een prachtige route met mooie vergezichten. We stoppen een aantal keren om foto’s te maken en ergens te picknicken onder een hele grote boom even na Males. Bij Kalamafka zien we boven op een rots een kerkje. Normaal gezien zouden we hier nog naar boven gaan, maar daar hebben we beiden geen zin meer in. We maken een paar foto’s en rijden verder. Vanaf Kalamafka gaan we richting Ferma, naar ons hotel.
Het waait behoorlijk als we hier aankomen en na het zwemmen, wat o zo lekker is na zo’n dag, gaan we naar onze kamer. Lekker douchen en ons klaarmaken voor het avondeten.