Dag 16 Gournia en het paleis van Malia - Reisverslag uit Mália, Griekenland van mareto - WaarBenJij.nu Dag 16 Gournia en het paleis van Malia - Reisverslag uit Mália, Griekenland van mareto - WaarBenJij.nu

Dag 16 Gournia en het paleis van Malia

Door: M

27 Augustus 2016 | Griekenland, Mália

Vandaag zijn we heel wat van plan: naar het Minoische dorp Gournia én het paleis van Malia.
We beginnen bij Gournia, deze ligt deels schuins tegen een heuvel geplakt en we hebben hem al een aantal keren bekeken toen we er langs reden (en 1x wilden we er naar toe gaan, maar waren we te laat). Maar nu gaat het dan echt gebeuren. De eerste verdieping van de huizen, wat werd gebruikt als kerlder, werkplaatsen e.d. zijn redelijk bewaard gebleven hier. Alle muren zijn ongeveer nog een 1 meter hoog. Ook de straatjes zijn origineel en dat is wel heel erg leuk. Dus we lopen door de hoofdstraat naar boven waar het paleis stond. In de grafkamer hier zijn oude voorwerpen gevonden (liggen in het museum in Heraklion). Het is niet zo’n grote site, maar het is al behoorlijk warm (de auto geeft aan dat het 36 graden is), dus dat vinden we niet zo erg. Vroeger was deze plaats veel groter en liep het helemaal tot aan zee door. Het geheel is nog niet helemaal afgegraven, één deel is pas afgegraven en je ziet dat er nog meer onder de grond zit. (Entree is trouwens maar 2 euro)
Onderweg naar de volgende stopplaats (paleis van Malia) doen we de airco maar even aan. Maar hoe verder we naar het noorden rijden, hoe bewolkter het wordt. In Malia is het ‘nog maar’ 30 graden en het waait lekker, dus beter te doen. Dit paleis en alles wat er omheen ligt, ligt vlak bij zee. Alles is in rode gesteente gebouwd, zodat het er heel anders uit ziet dan de andere sites die we gezien hebben. Om een en ander te beschermen tegen regen en wind, zijn er grote overkappingen geplaatst. Voor ons ook fijn, want zo hebben wij meer schaduw. Het is een vrij groot gebied met veel opslagruimten, waaronder ook 8 ronde graanputten. In het museum zijn maquettes zodat je een beetje een idee hebt hoe het er vroeger uit zag. (Entree 6 euro p.p. voor de site)
We rijden weer terug en besluiten om ook nog even langs een klooster te gaan die we onderweg zagen (direct aan de doorgaande weg richting Agios Nikolaos). Het is het mannenklooster Agios Georgiou Vrachasioti. Een mooi klooster, keurig opgeknapt, met meerdere gebouwen. Je kunt dit vrij bezichtigen. We maken weer een serie foto’s en zien ondertussen grote vogels over het gebouw vliegen. Wanneer we de parkeerplaats af willen rijden, vliegen de vogels heel dichtbij en landen in de rotsen aan de overkant van de weg. We maken een serie foto’s om straks beter te kunnen zien om welke vogels het gaat (het blijkt later de steenarend te zijn).
We rijden weer verder terug en stoppen nog even bij een verlaten strandje. Het is een strandje met stenen, op zich mooi en mooie rotspartijen links en rechts, maar ……. wat een plastic hier! Echt, zo jammer, zal wel door de wind of de stroming komen, maar het ligt vol met doppen, stukken plastic, flesjes, een verdwaalde slipper enz. enz. Als we het over de plastic soep hebben in de oceanen en ik me bedenk dat we in Nederland, terecht, voor iedere plastic tas moeten betalen, dan zucht ik maar even. Je zou bijna een plastic recycle fabriek in Griekenland beginnen. We stappen maar weer in de auto en rijden terug naar ons hotel.
We relaxen, douchen en eten en vallen al vroeg in slaap vanavond.