Dag 16 Thassos - Metallia - Reisverslag uit Thásos, Griekenland van mareto - WaarBenJij.nu Dag 16 Thassos - Metallia - Reisverslag uit Thásos, Griekenland van mareto - WaarBenJij.nu

Dag 16 Thassos - Metallia

Door: M

19 Augustus 2015 | Griekenland, Thásos

Vandaag doen we rustig aan. Doen we eigenlijk altijd wel, maar vandaag blijven we in de buurt.
We starten met ontbijt, terras, zwembad en gaan dan naar Metallia beach.
Een mooi kiezel strand met op de achtergrond en boven ons de restanten van een oude fabriek van rond 1900 waar destijds zilver, zink en lood en later ijzererts verwerkt werd. De grond van dit eiland bevat veel metalen en was daar eeuwen geleden al bekend om (naast het hout en de honing).
De fabriek was van een Duits bedrijf en er staan o.a. nog vier verbrandingstorens, een opslaghal, fabriekshallen en een grote villa wat vroeger het kantoor was.
Nadat we heerlijk een paar uurtjes op het strand zijn geweest, pakken we de auto en pakken de volgende afslag (Apothikes Metallion) zodat we de fabriek en alles wat er bij hoort, goed kunnen bekijken.
In de vroegere opslaghal zit nu een Folklore museum en wordt gebruikt voor optredens (er is tenminste een podium en er staan veel stoeltjes).
We lopen helemaal naar beneden via een trapje en zien rechts van de rotsen nog een strandje. Ook hebben we een fantastisch uitzicht op Metallia beach. We bekijken de torens (ovens) waar hier en daar de natuur de regie overneemt en er bomen en planten in laat groeien.
Daarna lopen we door naar het kantoor. Dit kantoor wordt Palati genoemd (vertaling: paleisje) en is tussen 1903-1905 gebouwd. Het staat hoog op een landtong en vanaf hier kijk je op Limenaria uit. Ondanks dat het al vanaf begin jaren 60 leeg staat, ziet het er nog imposant uit. Hoge ramen met luiken ervoor, hoge ingangen, twee torens. Er staat een hek om het gebouw en eigenlijk mag je niet op het terrein komen, maar ach, het hek staat open en als je kijkt naar de wandelpaden rondom, dan zijn wij echt niet de enigen die hier rondlopen. Ook kijken we nog even binnen, daar is het echt vervallen, met graffiti op de muren. Vergane glorie ...
's Avonds eten we weer bij ons restaurantje. Er is zelfs, zonder dat wij aangegeven hebben dat wij kwamen, een tafeltje voor ons gereserveerd!
Kalinichta!