Dag 4 en 5 Het Meteora gebied - Reisverslag uit Kastrákion, Griekenland van mareto - WaarBenJij.nu Dag 4 en 5 Het Meteora gebied - Reisverslag uit Kastrákion, Griekenland van mareto - WaarBenJij.nu

Dag 4 en 5 Het Meteora gebied

Door: M

08 Augustus 2015 | Griekenland, Kastrákion

Dag 4 Meteora
Vanmorgen rijden we naar het wonderbaarlijke Meteora gebied. Je weet niet waar je het eerst of laatst moet kijken, zo mooi! Mijn fototoestel maakt overuren.
We starten bij het klooster Roussanou. Alleen al beide de entree kun je een uur zitten. Een vrouwtje regelt de kassa en checkt ondertussen de kleren van iedereen. Zint het haar niet, dan verlaat ze de kassa en drukt iedereen doeken in de handen om zich te bedekken. Ze heeft het er maar druk mee.
Ik had de kledingvoorschriften goed gelezen en heb een rok aan (broek is voor vrouwen ook niet goed) en een t-shirt. Daaronder, want ja we moeten heel wat trappen lopen, heb ik mijn gympen aan. Geen gezicht, maar ik kom wel iedere keer door de kledingcontrole.
Vanaf ieder klooster heb je weer zulke mooie vergezichten en uitzichten op de andere kloosters, dat je blijft fotograferen.
Het volgend klooster dat we gaan bezoeken is Megalou Meteorou. Voor ons start een hele groep jeugd met gele shirtjes aan. Wij wachten even en zien ze als mieren de trappen langs de rotsen beklimmen, een prachtig gezicht. Dit is het grootste klooster van dit gebied, er is heel wat te zien aan oude materialen, manuscripten (eeuwenoud!), een museum en natuurlijk weer de prachtige rotsen die je aan alle kanten ziet.
We rijden nog langs het klooster Varlaam (dat dicht is op vrijdag) en langs Ayia Triadha en Ayou Stefanou, alvast een voorproefje voor morgen. Ayou Nikolaou Anapafsas hebben we gemist, hoewel dit het eerste klooster is vanaf ons hotel.
We zitten trouwens in hotel Meteora at Kastraki, een heel mooi hotel, lekkere bedden (niet zo hard voor de verandering), goed eten en het mooiste uitzicht dat je maar kunt wensen. Vanavond hopelijk weer een mooie zonsondergang, zodat we weer plaatjes kunnen schieten van de Meteora rotsen.

Dag 5 Meteora
We gaan opnieuw naar het Meteora gebied. We starten nu bij Ayia Triadha. Voor dit klooster moeten we het meeste lopen. Je loopt eerst door een dal en dan beginnen de trappen. We worden beloond met de mooiste vergezichten. Ook heb je vanaf hier een prachtig uitzicht over Kalambaka.
Met name de kerkjes in deze kloosters zijn de moeite waard om te bekijken. Iedere cm is volgeschilderd met bijbelse taferelen. Voor de rest is het veel nieuwbouw/verbouwd. In dit klooster is ook een museum gevestigd over alle oorlogsperikelen uit dit gebied.
Daarna rijden we door naar het klooster dat we gisteren gemist hebben: Ayou Nikolaou Anapafsas. Hoe we dat konden missen is een raadsel, ik denk dat we zo geobsedeerd waren door de rotsen, dat we alleen naar rechts hebben gekeken. Ook hier is het weer trappen klimmen geblazen. Wederom prachtig uitzicht en we zien ook twee ruïnes van kloosters die op de meest onmogelijke plekken gebouwd waren.
We gaan terug naar ons hotel om lekker te zwemmen.
's Avonds gaan we naar ons dorpje Kastraki om daar te eten. We vinden een leuk restaurantje met prachtig uitzicht op de Meteora torens en eten ook nog heerlijk!
Kalinichta!