Dag 10: Zakynthos stad en Agios Sostis - Reisverslag uit Zákynthos, Griekenland van mareto - WaarBenJij.nu Dag 10: Zakynthos stad en Agios Sostis - Reisverslag uit Zákynthos, Griekenland van mareto - WaarBenJij.nu

Dag 10: Zakynthos stad en Agios Sostis

Door: M

28 Juli 2014 | Griekenland, Zákynthos

Het weer is wederom heerlijk, het waait lekker en we besluiten om naar Zakynthos stad te gaan. We starten met een bezoek aan het Fort, vlak boven Zakynthos. Als we uit de auto stappen, merken we meteen dat het hier niet zo aangenaam is als bij ons appartement. Het is warm en vooral benauwd/vochtig. We gaan het fort in en al snel lopen we te zweten. Behalve de imposante muren en poorten, is er weinig overeind gebleven. Vroeger stonden hier heel wat kerkjes. Behalve de fundamenten en hier en daar wat muurtjes, is er weinig meer van over. Het uitzicht maakt alles goed: we kijken uit over Zakynthos stad, de haven en het vliegveld.
We gaan nog naar de haven en wilden het Dionysos kerkje bezoeken, maar helaas is dat gesloten.
In de haven ligt een prachtig schip: 'world is not enough'. Even dromen we weg .... nee hoor, dat gehobbel op zee is niets voor ons. Maar het schip ziet er heel mooi uit. Thuis kijken we nog even van wie dit schip is, maar daar komen we niet uit. Wel vinden we het op internet: http://www.superyachts.com/motor-yacht-4077/world-is-not-enough-photos.htm.
Er is buiten de stad brand, we zien blusvliegtuigjes en een helikopter heen en weer vliegen. Het duurt een tijd voordat ze het vuur onder controle hebben.
We gaan verder, met als bestemming Agios Sostis. We rijden verkeerd en komen in Porto Koukla uit. Uiteindelijk parkeren we de auto en lopen langs de kust naar Agios Sostis. Daar kun je met een brug over het water naar het eilandje van Agios Sostis. Vroeger zat dit vast aan het vasteland. Volgens het reisboekje bouwen ze ieder voorjaar weer een nieuwe brug, in de winter stort deze in. Eenmaal op het eilandje, waar een bar blijkbaar alles beheert, ze vragen 4 euro om op het terrasje te mogen zitten. Dat gaan we dus niet doen!
We lopen terug over de brug. Een stel Engelsen vragen ons of we een foto van hen willen maken en natuurlijk vragen wij het andersom ook. Vervolgens blijft B even met zijn camera langs het touw van het hek haken en daar vliegt zijn lensdop de zee in. Snel loopt hij terug naar het eiland om langs de brug het water in te gaan. Daar liggen allemaal grote keien en na wat glijpartijen en bijna-spagaat besluit B de poging te stoppen. We gaan thuis wel een nieuwe bestellen en een gebroken been of erger is dat het echt niet waard.
We wandelen terug naar Porto Koukla. Kopen daar een ijsje en puffen uit. Het is op dat moment half zes en nog steeds 35 graden.
We rijden, met de airco aan, richting huis. Nu langs een, voor ons, nieuwe route en zien allerlei historische plaatsnaam borden. Deze route staat volgende week nog eens op ons program!
Bij ons appartement gaan we nog even lekker zwemmen en komen we weer helemaal bij onder het genot van een drankje. Het is hier ook weer een stuk aangenamer: 29,5 graden en een lekker briesje.
's Avonds eten we bij de windmolen hier vlakbij. Lekker gegrilde kip! Je kunt hier goed eten en het uitzicht is prachtig, alleen nemen we de volgende keer wel iets mee tegen de muggen. Want ondanks dat ze fakkels zetten en bij ons tafeltje losse koffie branden, worden we nog behoorlijk gestoken.
Kalinichta!