dag 6: olympia - Reisverslag uit Archaía Olympía, Griekenland van mareto - WaarBenJij.nu dag 6: olympia - Reisverslag uit Archaía Olympía, Griekenland van mareto - WaarBenJij.nu

dag 6: olympia

24 Juli 2013 | Griekenland, Archaía Olympía

Vandaag bezoeken we de archeologische site en museum van Olympia. Na een stevig ontbijt op het dakterras van het hotel (prachtig uitzicht) maken we ons al vroeg klaar om te vertrekken. Het wordt namelijk een warme dag, circa 32 oC. We gaan te voet, is slechts 5 minuten lopen en zo staan we iets over tienen al op de site. Gelukkig is het terrein vlak en staan er veel bomen. Bovendien zijn ze zo slim geweest om de verklarende borden in de schaduw te plaatsen. Zo begeven we ons van schaduw naar schaduw. Het voert te ver om alles te beschrijven. Middelpunt is in ieder geval de tempel van Zeus. Helaas staat er niet veel meer overeindvanwege een aardbeving rond het jaar 500. Maar met de toelichtingen kun je je een goedevoorstelling maken hoe het eruitzag. We bezoeken de villa die keizer Nero betrok tijdens zijn deelname aan de Spelen. Verhaal gaat dat hij veel won, maar dat men hem liet winnen. Op hdt eind ligt het stadion. Een vlak terrein van ca 200 bij 30 meter. Start en finischlijn liggen er nog. B rent de hele afstand, ik vermoed sneller dan Nero ooit deed. M keek vol verwondering toe;-). Op weg naar de uitgang bezoeken we de plek waar (nu nog) hdt olympisch vuur ontstoken wordt. Na ongeveer 3 uur bereiken we het museum, gelukkig mrt airco. Opmerkelijk hoeveel beelden er nog teruggevonden zijn. Pronkstuk is een beeld van Hermes met een jonge Dionysis op zijn arm. Om 2 uur keren we terug naar ons hotel en zoeken verkoeling in het zwembad. s Avonds slenteren we wat winkeltjes af en proberen wat af te dingen op de souvenirs. Overigens met wisselend succes, één van de winkeliers wordt boos, hier kopen we dan ook niets, tot grote teleurstelling van M. We besluiten de avond bij ons favoriet restaurant en eten wederom fantastisch! O ja, de echte afsluiter is natuurlijk op het balkon met een glaasje ouzo. See you!