Yosemite National Park - dag 2 - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van mareto - WaarBenJij.nu Yosemite National Park - dag 2 - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van mareto - WaarBenJij.nu

Yosemite National Park - dag 2

17 September 2012 | Verenigde Staten, Yosemite Valley

Vandaag rijden we de Tiogapas door Yosemite park naar Mammoth Lakes. We vertrekken vroeg en nemen de route via Groveland, een meer noordelijke ingang van het park. Dit pakt goed uit, de wegen zijn hier als nieuw.

We willen de dag beginnen bij de Hetch Hetchy valley, maar missen de afslag, en besluiten niet te keren omdat er langs de Tiogapas voldoende te zien is.
De pas loopt van west naar oost en met een hoogte van 3000 meter een van de hoogste passen in Amerika. De pas is dan ook maar open van mei/juni tot november.

Na de inspanning van gisteren laten we de trails voor wat ze zijn. Toch stoppen we bijna bij ieder vista point, de omgeving is echt fantastisch mooi. Ja, daar komen de superlatieven weer, maar ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven. De route wordt afgewisseld met uitzichten op hoge pieken (boven de 3500 meter), weidse blikken over meadows en bergmeren.

We stoppen bij Olmstead Point, vanwaar je in de verte Yosemite Valley kunt zien met de Half Dome prominent in beeld. Daar lopen we naar het uitkijkpunt, prachtig! Daarna stoppen we bij Tuolumne Meadows, waar een ranger te paard zich leent voor een photoshoot. Aardige kerel, neemt zelfs een andere positie in om de bergen op de achtergrond op de foto te krijgen.

We ontdekken dat onze GPS beschikt over een hoogtemeting. Als we de hoogte instellen blijken we rond de 8500 ft te zitten. Richting uitgang park gaat de weg alleen maar omhoog en bereiken we een hoogte van 9932 ft, ruim 3000 meter!

We dalen nu snel af naar Mono Lake. Dit meer staat bekend om zijn kalksteentorens, de zogenaamde tufa's. Omdat het waterpeil is gezakt zijn de tufa's nu te bezichtigen. Die dingen zijn behoorlijk hoog, zo'n 10 meter. Het water schijnt er 2 keer zo zout te zijn als in de zee en 8 keer zo alkalisch.

We beeindigen de reis in Mammoth Lakes, een mooi ski-stadje, nog altijd op een hoogte van 7750 ft. We zijn dus op hoogtestage; dit merk je overigens ook aan je kortademigheid. Overdag is het hier rond de 25 oC en 's nachts koelt het af tot 3 oC. De kamer beschikt dan ook niet over een airco, wel beschikt het hotel over een jacuzzi. Hierin hebben we dag ontspannend geeindigd.

CU!

• 18 September 2012 - 19:07

Paul En Judith:

Mono Lake staat meen ik op het programma van onze eventuele volgende reis. En heerlijk die superlatieven, "de omgeving is fantastisch mooi". We hadden gehoopt dat jullie dat ook zo zouden beleven, en ja hoor, hoe kan het ook anders, toch? Zo indrukwekkend mooi...................... En wij genieten dagelijks mee van wat jullie vertellen, als opwarmertje misschien. En soms als herinnering, hups, foto's er weer bij. Geniet ze en wij genieten mee!!