Sequoia National Park - Reisverslag uit Sequoia, Verenigde Staten van mareto - WaarBenJij.nu Sequoia National Park - Reisverslag uit Sequoia, Verenigde Staten van mareto - WaarBenJij.nu

Sequoia National Park

14 September 2012 | Verenigde Staten, Sequoia

Vandaag bezoeken we ons eerste National Park, Sequoia.
We hopen dat het niet te warm is in het park, de weervoorspellingen geven temperaturen van meer dan 100 oF, zo’n 38 oC! Gelukkig blijkt het grootste gedeelte van het park zich op 2000 tot 2500 meter te bevinden en is het hier behaaglijk, zo’n 72 oF/23 oC.

De toegangsweg naar Sequoia is mooi, een lange rechte weg (CA-198) gaat door de vlakke San Joaquin Valley, met eindeloze velden met fruit zoals grapefruit. Geleidelijk aan wordt het gebied steeds heuvelachtiger, de weg stijgt langzaam. We passeren Lake Kaweah en het plaatsje Three Rivers en komen uiteindelijk bij de parkingang uit.

We bezoeken het visitor center, maar hier worden niet veel wijzer. We vervolgen onze route en komen bij Tunnel Rock. In het verleden liep de weg onder deze grote rots door maar is nu omgeleid.

In Hospital Rock hebben in het verleden (ca 1350) Indianen gewoond, oude rotstekeningen zijn hier het bewijs van. Hierna wordt de weg behoorlijk steil, maar onze Jeep heeft daar uiteraard geen problemen mee. Wel zien we de benzinemeter snel teruglopen ;-). Ergens halverwege wordt aan de weg gewerkt, kan een uur wachttijd opleveren. Gelukkig is het niet zo druk en zijn we binnen een kwartier langs de wegwerkzaamheden.

De Crystal Cave laten we links liggen, kun je alleen bezoeken als (gereserveerde) tour. Langzaam maar zeker naderen we het hoogtepunt: de Giant Forest Area. Bij de eerste sequoiabomen stappen we uit en verbazen ons over de omvang van die dingen. Later blijkt dat dit nog maar kleine bomen zijn! We slaan af naar Moro Rock en zien steeds meer sequoias. Vlak voor Moro Rock ligt een omgevallen sequoia, hier hebben ze een autotunnel van gemaakt. Moro Rock is een enorm groot uitstekend granieten rots. Via zo’n 400 treden stijg je een kleine 100 meter en boven wacht een gigantisch mooi uitzicht over het westelijk gedeelte van Sequoia en The Great Western Divide, de hoge Sierra Mountains. Ergens verscholen achter bergen ligt Mount Whitney, de hoogste berg in de USA. Als het goed is zien we die als we naar Death Valley gaan.

Tenslotte bezoeken we de General Sherman Tree, de grootste boom van de wereld, dat wil zeggen met de grootste inhoud, zo’n 1500 m3! Gigantisch wat een ding! Wat voel je je klein als je daar onder staat. Hier wandelen we de Congress Trail (ca. 4 km) met nog meer giganten zoals The President, The Senate en The House. Deze bomen zijn zo indrukwekkend groot dat we er stil van worden. Na verloop van tijd wen je aan de afmetingen en lijkt alles weer normale proporties te hebben, totdat je er bijvoorbeeld een auto naast ziet, dan besef je weer hoe kolossaal ze zijn.
We leren dat sequoias zo groot worden omdat het enerzijds een snel groeiende boom is en anderzijds heel goed bestand is tegen vuur, de grootste vijand. Je ziet diverse bomen met zwarte brandplekken (soms van boven tot beneden) maar de bomen leven nog steeds. We klimmen met moeite terug naar de parkeerplaats; dit valt niet mee want het is behoorlijk steil en de lucht is zo dun dat je snel uitgeput raakt.

Moe maar voldaan vallen we in de auto en keren terug naar Tulare. Als we uit de bergen zijn, geeft de thermometer in de auto 103 oF aan, bijna 40 oC. Terug bij het hotel duiken we snel nog even het zwembad in.
Morgen wacht Kings Canyon.

C U!

• 16 September 2012 - 20:05

Wilma Bergmans:

Wow, wat een indrukken doen jullie op. Kijk nu al uit naar de foto's. Dat zal een album worden! Een heel dik album hihi. Ik ga nu even het verhaal van Kings Canyon lezen. Vooral blijven schrijven. Grtjes en liefs Nico en Wilma

• 17 September 2012 - 09:49

Christiena:

Wat een gigantische bomen! Ongelooflijk. En die rotstunnel stamt zeker uit de tijd van de Flintstones?